top of page
  • ilonkaoomen

"Houdoe en bedankt”: afscheid nemen van mijn angst en onzekerheid

Bijgewerkt op: 9 nov. 2022


Intens verdrietig, geïrriteerd, gefrustreerd...

M'n dag was slecht begonnen. Al een paar dagen had ik een behoorlijke dip. Het op tijd naar bed gaan lukte niet. 's Nachts sliep ik moeilijk in en droomde ik zoals gewoon weer heel heftig. Vandaar dat ik ook wat later opstond om het even te laten zakken. Ik kreeg het niet rustig, ondanks mijn mediteren en schrijven, mijn gevoel en gedachten bleven erg onrustig.


Angst en E.F.T (Emotional Freedom Techniques)

Een vicieuze cirkel die ik niet alleen doorbroken kreeg. Gelukkig mocht ik vandaag naar de EFT bij Bianca de Vassy.

Gehaast, onrustig en verdrietig kwam ik binnen. Al snel kwamen we op het onderwerp angst. Angst voor de komende dagen. Ik maakte me al druk, omdat ik veel vroeger dan anders op zou moeten starten. Ik vind dat lastig, zeker meerdere dagen achter elkaar. Dat gaf me veel onrust met gedachten als; wanneer ik niet op mijn eigen tempo en manier kan opstarten, begint de dag al niet fijn en loopt de rest van de dag waarschijnlijk ook niet goed.

Buiten dat was er nog meer angst. Veel ooms en tantes van m'n vaders kant hebben of hadden dementie en zo ook m'n moeder. Regelmatig stak de angst ook de kop op of ik zelf geen last van dementie heb. De druk die ik rechts in mijn hoofd had, triggerde deze angst.


Ook onthoud ik dingen slechter dan normaal en merk dat ik erg veel moeite moet doen om een gesprek goed te kunnen voeren. Ik kom haast niet op namen en kan regelmatig de juiste woorden niet vinden. Nu ik het tabletje Quetiapine van overdag (tegen onrust) aan het afbouwen ben, valt het me op dat mijn hoofd erg zwaar en vol is en er bijna geen informatie meer bij kan. Ook dit triggerde mijn angst, waardoor alle alarmbellen afgingen en ik nog meer blokkeerde, waardoor alles nog minder goed ging.

Bovenstaande situaties lijken vrij kleine dingen, maar die hebben wel veel invloed op me.


Mijn angsten

Deze kwamen voor op verschillende vlakken:

- me niet veilig voelen, met daarbij het gevolg dat ik vastloop in mijn communicatie

- angst voor het onbekende en veranderingen,

- extreem controle over dingen willen hebben,

- moeilijk m'n grenzen aangeven en nee kunnen zeggen,

- niet tegen conflictsituaties kunnen en daarom anderen pleasen,

- angst voor lichamelijke klachten (bang dat ze niet overgaan),

- angst voor heftige emoties (dit kan in extreme gevallen uren duren).


Het goede nieuws is:

Ik heb de angst niet meer nodig. Heel veel van bovengenoemde angsten heb ik de afgelopen jaren achter me mogen laten, onder andere bij de EFT. Ik heb al veel successen mogen behalen, veel beperkende gedachten mogen veranderen, waardoor ook mijn gedrag veranderde.

Een van mijn beperkende gedachten is: uitgaan van het slechtste scenario. Inmiddels heb ik geleerd dat die angst juist negatieve situaties en stress aantrekt. Nu heb ik meer vertrouwen gekregen in het feit dat de kans vrij groot is dat het minder slecht uitpakt dan dat ik vaak denk.


Door positieve ervaringen wordt dit vertrouwen nog groter. Steeds vaker gaan dingen goed en geeft dat mij dit vertrouwen . Hoe meer ik mijn focus op het positieve kan houden, hoe meer positiviteit ik aantrek. Dit is een lange weg geweest. Ik heb daar ook een blog over geschreven, dat mijn glas nu soms halfvol is in plaats van helemaal leeg.


Houdoe en bedankt

De angst heeft me de afgelopen 30 jaar beschermd en geholpen, maar die bescherming heb ik nu niet meer nodig. Daarom wil ik afscheid nemen van de angst. Ik weet dat hij regelmatig toch nog komt kijken en dat is niet erg. Ik mag dan de keuze maken om te vertrouwen op nieuwe, positieve gedachten en ook vertrouwen op mezelf, dat ik het kan.


Ik ben blij en dankbaar dat ik al zover gekomen ben. Ik heb veel letterlijke en figuurlijke ballast opgeruimd de afgelopen jaren met hele fijne coaches (zie blog autistische burnout). Ik kan me nu meer richten op de positieve dingen in mijn leven in plaats van dat ik alleen bezig ben om mijn hoofd boven water te houden. Daardoor kan ik het oude achter me laten en weer genieten van het leven.


188 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page