top of page
  • ilonkaoomen

Autistische burn-out

Bijgewerkt op: 4 apr. 2023

Een maand nadat ik was overgeplaatst naar een andere werkplek ,omdat ik daar helemaal vast was gelopen, kreeg ik ondersteuning van bedrijfsmaatschappelijk werk. Na ruim een jaar stopte dat omdat ik andere begeleiding kreeg. Dit was gerelateerd aan de klachten die ik had i.v.m. autisme. Een van de laatste keren dat ik de bedrijfsmaatschappelijk werkster sprak zei ik: voor mij voelt het afgelopen jaar als een soort burn-out. Toen zei ze, dat het een autistische burn-out is. Zelf had ik daar nog nooit van gehoord en ik ben het toen gaan opzoeken op internet.


Wat is een autistische burn-out?

Een autistische burn-out blijkt in de eerste plaats te duiden op chronische uitputting (doorgaans langer dan 3 maanden). Daarnaast is er vaak een verlies van vaardigheden en verminderde tolerantie voor prikkels als gevolg van voortdurende overbelasting en het onvermogen dat te verlichten.


Lege Accu

Op een gegeven moment was elke prikkel te veel en hoefde er maar heel weinig te gebeuren om weer uit balans te zijn. Het voelde inderdaad als chronisch vermoeid zijn en niet in staat zijn om de accu weer op te laden. Wat ik zelf heel frustrerend vond, is dat ik, op het moment dat ik het gevoel had, dat als er ietsje verbetering in mijn situatie kwam, het volgende “probleem” zich alweer aandiende. En dat keer op keer op keer op keer!!!!!!!


Ook het veelvuldig over mijn eigen grenzen gaan zorgde ervoor dat het niet lukte om meer energie op te bouwen. Ik ben iemand die meestal kiest voor de goede vrede en vaak anderen pleast , bang voor afwijzing of hun reactie. Daardoor blijf ik niet bij mijn eigen gevoelens. Dat leidt dan weer tot innerlijke conflicten en stress, wat veel energie kost.

Ik gebruikte ook slaapmedicatie, omdat ik niet in slaap kon komen en ook vaak wakker werd. Juist nachtrust is erg belangrijk om weer te herstellen.


Wat helpt om de accu weer op te laden

De verlichting die het even bracht was altijd tijdelijk en dat is behoorlijk frustrerend. In een eerdere blog dat ik heb geschreven vertelde ik dat het hebben van een vast ochtendritueel (mediteren en schrijven) iets is wat mij erg hielp om wat positiever mijn dag te kunnen starten, maar dit was zeker niet afdoende om uit deze vicieuze cirkel te komen.


Een belangrijke reden om me te laten testen op autisme, was aan de ene kant de erkenning dat mensen weten wat er aan de hand is, maar bovenal het kunnen krijgen van ondersteuning, omdat ik merkte dat het mij allemaal zelf niet lukte.

Zelf was ik van mening dat dingen nu eens grondig aangepakt moesten worden, omdat er veel terugkerende thema's waren, die ik zelf niet veranderd kreeg en die al heel lang speelden.


Ondersteuning

Zonder externe prikkel lukt het mij nauwelijks om dingen in huis opgeruimd te krijgen. De hoognodige dingen gebeuren wel, zoals: boodschappen, koken(meestal), de was doen en een beetje opruimen. Maar o wee als je bepaalde kasten opendoet.

Ik woon nu 15 jaar in dit huis, waardoor er in veel dingen 15 jaar achterstallig onderhoud is. De grootste verzameling spullen liggen in mijn "bunker” (een kamer waar alles neergezet wordt waar ik geen raad mee weet). Ditzelfde geldt ook voor mijn administratie. Alle rekeningen worden betaald, maar verder stapelt alles zich op.


Het lukt mij zelf ook niet om mijn energie goed te verdelen, sommige dingen kosten mij zoveel energie dat ik daarna doodmoe ben (en dat zijn dan helemaal geen bijzondere dingen). Ook ontspannen lukt vaak niet.


* Vanuit Zintri (autisme): heb ik ondersteuning m.b.t. balans vinden in mijn energielevel. We hebben de afgelopen periode gekeken naar de balans tussen werk ,privé en ontspanning. Omdat veel dingen me erg veel energie kosten om het goed te handelen, ga ik in de toekomst minder werken. Dit geeft mij de ruimte om mijn energie beter te verdelen.


Verder zijn we ook bezig met het aangeven van grenzen, waardoor ik dichter bij mezelf blijf en minder interne conflicten heb. We bespreken situaties waar ik tegenaan loop, wat op alle gebieden kan zijn zoals: werk, ARBO, UWV , sociale aspecten, dag- en nachtritme, structuur, emoties en communicatie.


* Opruimcoach: zij helpt mij met het wegwerken van alle opgehoopte rommel in veel vertrekken en kasten van mijn huis. Van “de bunker” wordt een creatieve kamer gemaakt, zodat ik de woonkamer ook netjes en overzichtelijk kan houden.

Verder gaan we oude brieven en papieren uitzoeken en een heel nieuw systeem aanleggen voor m'n administratie, zodat ik dingen ook terug kan vinden. (inmiddels is het ook gelukt om dit via de W.M.O te regelen.)


*EFT coach:(Emotional Freedom Techniques):

Bij de E.F.T. werken we o.a. aan: heftige emoties, het aangeven van mijn grenzen, gevoel van veiligheid, beperkende overtuigingen, gehoord worden, m'n ruimte innemen en rust in m'n hoofd en lijf. (www.eftcoachbreda.nl). Op Bianca's site kan je ook veel andere voorbeelden lezen en reviews van mensen van diverse onderwerpen waarbij EFT kan worden ingezet. In het verleden betaalde ik de sessie zelf, maar inmiddels krijg ik dit vanuit de W.M.O vergoed.

Resultaat

Dingen gaan vaak niet zo snel als dat ik graag zou willen, maar stapje voor stapje merk ik wel dat er steeds iets meer rust gaat komen. Ik ben blij dat ik nu deze ondersteuning krijg en heb al veel mooie successen mogen behalen en weet zeker dat dit mij helpt om weer lekkerder in mijn vel te komen zitten.





215 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page