top of page
  • ilonkaoomen

Wat een verzwaringsdeken mij gebracht heeft

Bijgewerkt op: 3 nov. 2022


Toen ik het met iemand had over mijn slechte slapen, had zij het over een verzwaringsdeken. Ik ben dat eens op gaan zoeken en las dat het o.a. ook bij autisme gebruikt wordt.


Van een andere planeet

Sinds 2 jaar gebruik ik slaapmedicatie, ondanks dat slaap ik vaak nog steeds niet goed. In mijn betere periodes gaat het redelijk. Als ik minder lekker in m'n vel zit, slaap ik moeilijk in, word ik vaak wakker en droom ik heel heftig. Ik weet niet beter, dat als ik 's ochtends wakker word, ik altijd een paar uur nodig heb om te landen, (alsof ik van 3 planeten verder kom). Dit duurt vaak een uur of 2 a 3.


Sinds ik onder een verzwaringsdeken slaap, merk ik veel verandering. Ik slaap sneller in, beter door en droom veel minder heftig. En het meest bijzondere is dat ik 's ochtends nauwelijks meer hoef te landen. Dit is een hele nieuwe ervaring voor mij. Waar ik eerst een paar uur nodig had om helder in m'n hoofd te worden, ben ik dat nu vaak al na een korte tijd.


Wat is een verzwaringsdeken?

Ik zal even kort uitleggen wat een verzwaringsdeken is en doet. Een verzwaringsdeken is een deken die zwaarder gemaakt is met b.v. plastic pellets of glaskralen en weegt tussen de 3 en 15 kg. Het gewicht van de deken moet ongeveer 10% zijn van je eigen lichaamsgewicht.


Wat doet een verzwaringsdeken

Het gewicht van een verzwaringsdeken zorgt voor diepe druk en geeft een ontspannend effect. De deken geeft een gevoel van veiligheid en lichamelijke ontspanning en helpt om sneller, rustiger en dieper te slapen. De deken kan je net als een normaal dekbed gebruiken. Onderaan de blog noem ik meerdere klachten waarbij een verzwaringsdeken ook kan helpen.*


Op zoek naar een goede/betaalbare deken

Aan het einde van de zomer ben ik de deken gaan gebruiken. Ik was bang dat het ‘s nachts te warm zou zijn, maar dat viel heel erg mee. Dus ik hoop dat het slapen ook goed blijft gaan als het warmer wordt. Een ander ding was dat de dekens best duur kunnen zijn en ik er geen 100 euro voor uit wilde geven om het even uit te proberen. Uiteindelijk heb ik voor 60 euro een goede deken kunnen vinden bij bol.com, die van katoen gemaakt is en ook in de wasmachine kan. Informatie over mijn deken vind je via deze link.


Mijn wonderdeken

Voor mij is het echt een wonderdeken en ik ben er super blij mee. Omdat het slapen nu veel beter gaat, heb ik er ook het vertrouwen in dat ik over een tijdje de slaapmedicatie beetje bij beetje af kan bouwen.


Achteraf denk ik: had ik maar eerder gehoord van de verzwaringsdeken, dan had ik misschien niet aan de slaapmedicatie gehoeven. Dus voor de mensen die slecht slapen is het zeker het proberen waard. Er zijn ook mensen die het absoluut niet fijn vinden om er onder te slapen, dus probeer het zelf uit zou ik zeggen.

*In de praktijk kan het in veel situaties helpen, zoals bij: o.a. slapeloosheid/ slaapstoornis/ ADHD/autisme/angststoornis/depressie/burn-out e.d. Diepe druk simulatie ontspant het zenuwstelsel, vermindert angst, stress en pijn.

Voor wie de deken minder of niet geschikt zijn is: kinderen jonger dan 2 jaar of lichter dan 9 kilo, als je extreem snurkt of last hebt van een slaapapneu, bij rug-en nekklachten, longziekten, diabetes en een lage bloeddruk.

Zelf heb ik astma en heb ik bij de longarts gevraagd of dit een probleem was, maar ik mocht de deken wel gebruiken. Daarom is het goed om dit voor jezelf eerst even na te gaan.

168 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page