top of page
  • ilonkaoomen

Waarom autisme bij vrouwen vaak niet herkend wordt

Bijgewerkt op: 9 nov. 2022


In mijn vorige blog heb ik al gezegd dat autisme bij vrouwen moeilijk te herkennen is en zeker bij de groep 50+ers en daarom wil ik hier in deze blog nog verder op ingaan.


1 op 4

Van de 4 mensen bij wie autisme gediagnostiseerd wordt, is er maar 1 vrouw. Dit heeft ermee te maken, dat vrouwen de symptomen van autisme beter kunnen camoufleren, wat kan leiden tot uitputting en psychische problemen. Vaak hebben ze al zolang getobd, voordat ze wisten wat er met ze aan de hand was. Gelukkig wordt er de laatste tijd meer aandacht besteed aan dit onderwerp.


Uit een artikel van P.A.S. (personen uit het Autisme Spectrum) heb ik de volgende informatie gehaald, waarin ik heel veel van mezelf herken.


Kenmerken van vrouwen (meisjes) met A.S.S. waar ik mij wel in herken:

  • Meisjes met A.S.S. zijn vaak verlegen, timide, angstig, snel huilen om onduidelijke redenen.

  • Ze hebben vaak emotionele problemen.

  • Meisjes met autisme maken vaak beter oogcontact. Vroeger vond ik dat heel lastig, maar dat heb ik mezelf later wel aan kunnen leren. Nu kan ik vrij goed iemand aan blijven kijken, maar kijk soms ook nog wel weg.

  • Meisjes trekken zich gemakkelijk even terug.

  • Meisjes vallen wel op door hun claimend gedrag (is nu nog steeds vaak aanwezig)

  • Meisjes vallen minder op in hun communicatie omdat ze vaak meer praten. Wel zijn er vaker kenmerken van aangeleerd gedrag of stemgebruik.

  • Voor meisjes is het soms lastig om aansluiting te krijgen bij leeftijdsgenootjes, hierdoor voelen meisjes met A.S.S. zich vaker kwetsbaar en kunnen ze snel het gevoel hebben geplaagd te worden. (Op de lagere school was dat bij mij niet het geval, maar dit ging op de M.B.O. wel spelen, doordat ik extreem stil was.)

  • Bij vrouwen met autisme valt op dat ze veel aangeleerd of gecompenseerd sociaal gedrag hebben.

  • Veel vrouwen hebben ook een hogere gevoeligheid. Het echte probleem is voor de buitenwereld onzichtbaar. Ze nemen veel prikkels waar, door hun (vaak) sensorische hooggevoeligheid en/of ze hebben veel moeite met veranderingen. (Heb ik veel last van.)

  • Ook hebben vrouwen met ASS meer behoefte aan vaste patronen, bepaalde manier van kleden, voorkeuren voor eten, weinig variatie in hun manier van doen.

Meer herkenning, meer begrip

Vaak worden door het moeilijk herkennen van A.S.S. bij vrouwen alleen de depressie of de angsten gezien en krijgen ze dan eerder de diagnose persoonlijkheidsstoornis, (of ADHD of ADD) in plaats van A.S.S.

Hulpverleners denken eerder dat het zichtbare gedrag manipulatief bedoeld is en herkennen dit gedrag niet als overlevingsstrategie. Betrokkene is zelf bezig om eigen veiligheid, voorspelbaarheid en overzicht te creëren. Puur en alleen om zich staande te kunnen houden in alle onduidelijkheden om zich heen.


Dit is iets wat ik zelf heel goed herken en dat maakt het ook voor anderen lastig te begrijpen.

Daarom denk ik dat het hard nodig is meer inzichtelijk te maken wat er bij iemand met ASS zich vanbinnen afspeelt.

92 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page