top of page
  • ilonkaoomen

Autisme in de praktijk

Bijgewerkt op: 3 nov. 2022


Vanbuiten en vanbinnen

Iets waar ik zelf het meeste tegenaan loop is: dat ik doordat ik gemakkelijk praat, redelijk goed oogcontact maak en m’n IQ ook prima is, er aan de buitenkant niks te zien is. Hierdoor hebben mensen geen idee van wat er zich binnenin m’n hoofd vaak afspeelt.


Geen gebroken been

Als dingen anders gaan dan anders, als dingen voor mij niet duidelijk zijn of ik me niet veilig voel in een situatie, kan dat veel angst, stress, onrust en innerlijke conflicten geven. Dat kost erg veel energie. Dat maakt het ook wel lastig en ongrijpbaar. Terwijl bij iemand die een gebroken been heeft, de omgeving gelijk ziet wat er aan de hand is en er rekening mee wordt gehouden.


Veiligheid voor alles

Door mijn hele zoektocht is gebleken, dat voor mij vooral een gevoel van veiligheid erg belangrijk is. Op mijn werk ervaar ik nu wel een gevoel van veiligheid. Doordat ik een eigen werkplek heb, waar verder weinig andere prikkels zijn uit de omgeving en van andere mensen. Dit is belangrijk, omdat ik mijn focus nodig heb om me op m’n werk te richten en niet constant wordt afgeleid, wat me heel veel energie kost.


Communicatie

Mijn leidinggevende is een rustige man, met veel geduld en begrip, waarbij ik me veilig voel. Dit zorgt ervoor, dat de communicatie ook goed verloopt. Ik kan me goed uitdrukken en ik begrijp hem goed. Bij mensen, die heel ongeduldig zijn, of heel kortaf of direct klap ik gelijk dicht en dan heb ik problemen met de communicatie. Dit uit zich dan meestal als eerste doordat dan bij mij de spanning van binnen oploopt en ik emotioneel wordt. Maar ook dat mijn verbale – en non-verbale communicatie niet met elkaar overeenstemmen. Ik ga dan andere signalen uitzenden dan ik bedoel, waardoor anderen mij niet begrijpen. Ik begrijp hen ook niet, wat er dan voor zorgt dat ik vastloop.


Van overleven naar posiviteit

Dus je snapt wel dat ik blij ben met deze werkplek, maar dat heeft me veel bloed, zweet en tranen gekost voor ik uiteindelijk hier terecht kwam. Ik heb driekwart jaar in de overlevingsstand gestaan. In die periode kan ik wel zeggen dat mijn ware ik ver te zoeken was en dat het me ook niet lukte om blij te zijn. Al ben ik al die tijd (vooral toen ik een aantal maanden thuis was in de coronaperiode) heel druk bezig geweest met m’n positieve mindset, wat me er toch doorheen geholpen heeft. Het heeft me gebracht waar ik nu sta.


Meer begrip

Door de uitslag van de autisme testen , waar uitkwam dat er wel sprake is van ASS , ben ik ervan overtuigd, dat deze duidelijkheid veel nieuwe deuren gaat openen. Veel puzzelstukjes zijn nu op z’n plek gevallen en ik hoop ook aan mijn omgeving meer duidelijkheid te kunnen geven wat het is waar ik op vastloop. Als ik het zelf beter begrijp, kan ik het ook beter uitleggen.


Mogelijkheden

Ik wil me vooral richten op mijn mogelijkheden en sterke kanten. Dingen waar ik blij van wordt en die me energie geven. Dat zijn o.a. het schrijven (van blogs) en mijn persoonlijke verhaal en m’n creativiteit (o.a. mozaïek, fotografie).


Lekker mezelf zijn

Die blije, spontane Ilonka, met droge humor is wat mij betreft veel te lang weg geweest, maar ik weet zeker dat dat er ook weer uit gaat komen. Daar wil ik me ook meer op richten , zodat ik weer lekker mezelf kan zijn.

118 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page